ירון גולגר מנכ”ל I Know First ומרצה ליזמות פינטק באוניברסיטת ריייכמן בראיון בתוכנית הכלכלה של ערוץ 14: במסגרת הראיון דיבר גולגר על ה-CHAT GPT ועל טכנולוגיית הבינה המלאכותית, ההזדמנויות והאתגרים וכיצד היא משפיעה על תחום החינוך וההשקעות.
כיצד ישפיע ה-CHAT GPT על האקדמיה? האם החשש מהבינה המלאכותית מוצדק?

AI will not replace you. A person using AI will.
CHAT GPT של OpenAI הושק בסך הכל לפני חודש וחצי וכבר מאתגר את המוסדות האקדמיים. סטודנטים משתמשים בו לכתיבת מטלות, ובאוניברסיטאות מתכוונים לחשוב מחדש על תהליך כתיבת העבודות. אפילו נגיד בנק ישראל השתמש בכלי כדי לכתוב את הנאום האחרון שלו על עתיד שוק העבודה.

האם האקדמיה צריכה לפעול לחסימה של הכלי המתקדם? בהחלט לא.
ב-1956 נרעש העולם מכך שמכונה ניצחה לראשונה אדם במשחק שחמט(אבל הענף עדיין חי וקיים). ולפני 40 שנה לא השתמשו במחשבון בבגרות במתמטיקה או באקסל לניתוח נתונים(היום זה בסיסי).
להיפך, האתגר המרכזי של האקדמיה הוא ללמד את המשתמשים לשאול את השאלות הנכונות, לחקור את הכלי בצורה מושכלת ולהשתמש בטכנולוגיית למידת מכונה כנקודות מוצא מתקדמות למחקר: איכות התגובה של הצ׳ט קשורה ישירות לאיכות הבקשה. בקשות כלליות יביאו לתשובות כלליות, בעוד שאלות ספציפיות ייענו עם מיטב הידע הזמין. הוא יכול גם להבין את ההקשר של שאלות קודמות כדי לשפר את התשובות שלו לשאלות ההמשך שלך. כדי לקבל את התשובות המדויקות והרלוונטיות ביותר, חשוב להגדיר בבירור את השאלה שלך ולספק כל מידע רלוונטי.

באמצעות הטכנולוגיה, חוקר יכול לשאול את השאלות המדויקות שאחרת היו דורשות מחקר, הפיכת הנתונים לנגישים בקלות לכולם תהפוך את המידע לנגיש יותר לקהל רחב יותר.

יתרה מכך, הצ’ט יכול לסייע גם לסגל ההוראה לבנות תוכניות לימודים מרגשות ומעודכנות יותר.
האפשרויות העתידיות הם מרתקות, חיבור הצ׳ט למאגרי נתוני נוספים ולא רק למאגרי נתונים אינטרנטים או לטקסט, הצ’ט יוכל להתחבר למידע הרפואי שלנו ולהפיק המלצות רפואיות ואולי גילויים נוספים.
גוגל כבר עובדת על שיפור מנוע החיפוש באמצעות הטכנולוגיה שעליה מבוססות למדא והצ’אט ג׳י פי טי. נקראת “מודל שפה גדול”, ומסוגלת לנהל יותר מעוד שיחה.
האם טכנולוגיית הבינה המלאכותית צפויה לשנות את את האקדמיה ואת האופן שאנחנו לומדים?
טכנולוגיית הבינה המלאכותית צפויה לשנות את האקדמיה כפי שהיא משנה כמעט כל תחום, אנו משתמשיים בוויז כדי להגיע לכל מקום וסירי ואלקסה נמצאים בכל טלפון נייד.
אנחנו ב-
I Know First: Daily Market Forecast משתמשים בטכנולוגית בינה מלאכותית כדי לחזות את השווקים הפיננסים ולזהות הזדמנוייות השקעה ללקוחות מוסדיים ופרטיים מכל העולם: קרנות גידור, בנקים, בתי השקעות, פמילי אופיס ועוד.
הבינה מלאכותית תמשיך לחולל מהפכה בדרך שבה אנו לומדים ומבצעים מחקר.
האינטרנט שלפני גוגל היה נגיש לכולם, אך רק מעטים ידעו איך למצוא את הנתונים שהם מחפשים. צריך היה ללמוד איך לחפש על ידי שימוש בשילוב הנכון של מונחים ואיות נכון, אחרת תחמיץ כמה נתונים. מה שגוגל עשתה עבור האינטרנט חולל מהפכה בחיפוש החכם ונותן לכולנו גישה קלה לנתונים.
הצ’ט מוסיף רמה נוספת על ידי לימוש מראש של הנתונים הגולמיים וגיבוש מסקנות מוכנות מראש שמאפשר מתן תשובות ישירות לשאלות מרומזות בחיפוש שלנו. אך עדיין צריך לדעת לשאול את השאלה הנכונה. מודל שפה גדול זה מאיץ את תהליך המחקר האקדמי, אך מעלה את הרף לאיכות המחקר.
מה שיכול היה להשיג לך ציון עובר בתזה לתואר שני או דוקטורט עשוי להיות לא מספיק עכשיו.

מוזמנים לצפות בראיון הבא בתוכנית חשבון פתוח עם שני בן יעיש-שמורק.