מה אתה חושב על פחד?  

” אנחנו תמיד פוחדים מדברים. זה מאוד קשה להימנע מהרגש הזה. אבל אני לא יודע ממה בדיוק אני פוחד. כשאנשים פוחדים ממשהו, הם פוחדים ממשהו שהם חושבים שעומד להיות בעתיד. אז פחד הוא מסע מיותר בזמן ”

– גיס אלטשור

“אני לא רוצה להפסיד בבורסה, ומעוניין לראות תשואה ”  – זה המשפט  הראשון של 80% מהלקוחות שלי כאשר אני שואל אותם למה אתה מצפה מתיק ההשקעות שלך. כאשר הייתי יועץ השקעות צעיר בבנק גדול בארץ, וסוגית הפחד מהשקעות עלה בשיחותי עם הלקוחות באופן שכיח וקבוע. במאמר זה אנסה להבין מניין נובע הפחד הזה, איך הוא משפיע על אופן ההשקעה של המשקיעים השונים  וכיצד מאופיין הפחד משוק ההון.  אציג  תאוריות שונות המציגות דרכים להתמודד מולו.

פחד בהשקעות ובכלל בחיי האדם בכלל הוא יצר טבעי, שנועד להגן עלינו ולשמר את הערך החשוב ביותר לבן האדם ,קיום. זהו אינסטינקט פנימי כמעט בלתי נשלט שמשמר את הישרדותו. מכיוון שכיום פחדים כמו חיות טרף או ברקים כבר לא  מהווים כל כך איום על קיומנו כמו בימי האדם הקדמון, הערך הקיומי שלנו מתבטא לא מעט, לצערנו, בכסף. כסף מאפשר לנו לחיות, לאכול, לישון , לנוע. הוא מהווה סטטוס חברתי ומדד מוביל להצלחה.                                                 

מקור הפחד העיקרי נובע מחוסר וודאות, מהלא נודע. שכן לרוב הלקוחות אין הבנה עמוקה בשוק ההון וחלקם לא יכלו להגיד לי את ההבדל בין אג”ח למניה, הם לא  ממש מבינים  מה זה אומר להשקיע בשוק ההון ומה יקרה למאות אלפי השקלים שהפקידו בידי היועץ, לא מכירים ממש את כישורי היועץ ויכולותיו. ושוק ההון ועולם ההשקעות הוא עולם מוזר של גרפים ואחוזים שלא אומרים להם כלום. סיבה נוספת היא שההפסד בתיק מבחינתם מוגדר בצורה מאוד דיכוטומית אם התיק עלה או ירד, הם לא מקבלים תמורה כלשהיא לכסף הרב שהרגע הוציאו מכיסם ברגע אלא רק תקווה לרווח עתידי פוטנציאלי. בניגוד לפעולת  רכישה רגילות שתמורתם היו מקבלים מוצר או שירות מסוים,  כמו רכישת טלוויזיה, בה הם מבינים באופן ברור את מטרת הרכישה ותוצאתה. מבחינתם התלות הגמורה של הרווח או ההפסד ולעיתים גם העברת המידע בנוגע לתיק תלויה רק ביועץ. מצב זה גורם לחוסר שליטה, לחץ ואפילו שינוי מצבי רוח. אלו לעיתים קרובות מובילים לקבלת החלטות שגויה לא רציונלית למציאות הקיימת. לקוחות רבים היו מתקשרים אל היועץ מספר פעמים ביום לבדוק את מצב תיק ההשקעות שלהם. לעיתים אף נכנסים לחרדות (במקרה הטוב) ולהתקפי עצבים (במקרה הרע) . לא היו מסוגלים לישון בלילות כי מחשבתם עסוקה במצב התיק ובכמה כסף הם יכולים להפסיד היום.

הבט נוסף בהפסד השזור באופי הישראלי הבולט מאוד לעין שהלקוחות לא היו רוצים “לצאת פראיירים” ולהפסיד את כספם ללא תמורה. בייחוד שחבריהם מבנק אחר מספרים להם איך הם עשו 8 אחוז רווח בתיק ההשקעות שלהם בשנה החולפת. מצב זה גורם להם לתחושת ציפייה שקרית ( כיוון שהתעלמו מרמת הסיכון השונה בכל תיק ) . ובמקרה של הפסד בתיק, חשו כישלון עצמי על אף שלא היו אקטיביים בבניית התיק ההשקעות והתפתחותו.

כיצד מתמודדים?

השלב הראשון- הכנה:

הפתרונות למצב הנוצר מחולקים למספר שלבים. הראשון , והחשוב ביותר לטעמי הוא הכנה מוקדמת. פנימית וחיצונית, כל עולם חדש ולא מוכר אליו אתה נכנס הוא מפחיד ומנוכר, והמוח שלנו משדר לנו סכנה מכל עבר למרות שלא באמת כך הדבר.  ואכן בשיחות ראשוניות אני נוהג להסביר בצורה כללית אך יסודית מהו שוק ההון וממה הוא מורכב. מפרק את הגורמים המשפיעים עליו (אני מתעקש על אף שבשלב זה לעיתים קרובות אני נתקל בפיהוקים מכוונים או לא מכוונים, ובניקורים ללא הרף) ואת השלכותיהן של החלטות המשקיע ורמת הסיכון בה הוא מעוניין. מתאר להם תרחישים אפשריים ותחרישי עבר דומים וכיצד יש לנוהג בכל אחד מהם. אני מנסה להסביר ולפשט כיצד הדברים עובדים באמת  ובכך מדליק להם פנס בחדר החשוך הנקרא שוק ההון. בפן האישי אני מבין איתם מדוע בחרו להשקיע בשוק ההון, האם קיימת מטרה ייעודית לכסף, מהי רמת הסיכון שלהם ולאיזה תקופה הם מעוניינים להשקיע. לעיתים תהליך זה מתבטא בפתיחת תיק ייעודי בתוך התיק ההשקעות השוטף ( “הכסף הזה נועד לרכישת רכב בו אתה חושק” ). בנוסף מסביר להם שלא הכל ברור וסיסטמתי בשווקים ויש מקרים שאין עליהם הסבר המניח את הדעת. אני מציין בפניהם שיש אינסוף השפעות על תיק ההשקעות שלהם והשליטה היא לא תמיד בידם. ושיש לקבל ולהבין את המצב הזה. המידע הזה חיוני בשעות לחץ ומשברים כי ההבנה שלא הכל בשליטתם באופן מפתיע מרגיעה אותם ומקרבת אותם למקום הבטוח בתודעתם ולהסברי הפתיחה  הראשוניים שלי .

שלב שני: למידה תהליכית

בשלב מתקדם יותר אני מדריך אותם בלמידה תהליכית. מטשטש אינסטינקטים טבעיים שאיתם הגיעו לפני ושובר הרגלים ישנים. אנחנו מציבים ביחד גבולות גזרה ,ומגדירים גבולות להפסד ואפילו לרווח. מכיר להם את המושג Stoploss, ומנסה לנטרל הרגשות כמו בושה ונקמה. מקפיד על התנהגות פיננסית נכונה תוך כדי יצירת גמישות מחשבתית, התמדה ונטרול האימפולסיביות. לעיתים גם ממנף את התחושות האלו ללמידה והפקת לקחים. יש לתרגל את הלמידה הפיננסית הנכונה עד שיתקבעו במוחם של המשקיעים ויהפכו מהתנהגות יוצאת דופן להתנהגות הנורמלית והטבעית שלהם. הלמידה והתרגול המנטלי הזה יוצרים בלקוחות ביטחון עצמי הגורם להם להבין ולהתגבר על תחושת הפסד או פחד מעתיד לבוא.

הייעוץ עובד המון על הצד פסיכולוגי, ובזמן הסטאז’ שלי, המאמן שלי אמר לי ששמונים אחוז מתפקיד הייעוץ הוא מנטלי, זה כמו משחק פוקר, אתה צריך לשחק את הקלף של היריב שלך. צורת העברה המידע, והבנת התמונה הגדולה והנחייה לפי אסטרטגיה מתוכננת מראש ולא על פי גחמות, בונות ביטחון אצלי כיועץ ואצל לקוחותיי כמשקיעים. אני נוהג לרוב להראות את התמונה הגדולה תרתי משמע, ולעיתים לקחת ZOOM OUT בגרף ולהדגים שגרף מניות הוא קו גלי הנוטה למעלה לאורך השנים וכרגע אנחנו נמצאים בחלקו התחתון אבל המגמה היא כלפי מעלה  ויש להראות סבלנות וקור רוח. וגם אם אנו נמצאים בהפסד יש ללמוד ממנו ולהבין שהוא בלתי נמנע בתהליך ההשקעות, אבל  כן להימנע מתחושת הלוזר. אני כמובן מתאים לכל לקוח בתחילת השיחה את רמת הסיכון שלו מכין ובודק אותו כיצד יתמודד אם הפסד, “ואם תגלה שתיק ההשקעות שלך ירד 3 אחוז ביום האם תישן טוב בלילה? ומה הסיכון הפיננסי  אותו הוא מעוניין לקחת.

בחירת מודל/מודלינג: מייקל סטיינהארטד

מודלינג

כשמעוניינים לבצע שינוי בהליך מחשבתי או שינוי תפיסה ניתן להיעזר בשיטת המודלינג בה נבחר לנו מודל , נלמד את דרכיו  ונאסוף עליו מידע. לאחר מכן נבחן דפוסים קוגניטיביים והתנהגויות רלוונטיות . נבנה מודל יעיל ואדפטיבי  על ידי ארגון הדפוסים שהתגלו ויצירת מודל פשוט ורלוונטי.

למודלינג במקרה שלנו בחרתי את מייקל סטיינהארטד, נולד ב7 בדצמבר 1940, סוחר מניות ותיק ומוצלח. התחיל לעסוק במניות שהיה נער וקיבל מאביו מספר מניות. ובמקום לשחק בחוץ עם חבריו התחיל להתעניין בתחום. פתח עם מספר שותפים חברה קרן גידור מצליחה . החברה הצליחה מאוד עם היית משקיע דולר בחברה בשנת 1967  ב1995 היה לך 489 דולר. הוא היה אחד ממנהלי קרנות הגידור הראשונות בהיסטוריה. הוא היה אחד ממנהלי הכספים המצליחים ביותר בתולדות וול סטריט, בעל שליטה בבנק הספנות. כיהן בעבר כיו”ר הבינלאומי של מוזיאון ישראל, וכיום מנהל כיו”ר מועצת המנהלים של אוניברסיטת תל אביב. הקים את קרן משפחת סטיינהרדט לסיוע לילדים בסיכון  והיה שותף להקמת תגלית. כיום מוערך בשווי של 1.44 מיליארד דולר.

 מייקל אדם בעל חוש הומור, מאוד סקרן ובטוח בעצמו. אם נאפיין את דרכי פעולות ( מתוך ראיון שערך בספר  MAREKT WIZARDS )  נבחין בשיטות מסחר מאוד גמישות, לא מבדיל בין טווח ארוך וטווח קצר.  יכול להזיז חלקים גדולים מהתיק לעיתים תכופות. אך נוטה שלא. מגוון מאוד וסקרן מתעניין במספר רב של תחומים וסקטורים. מייקל מגדיר עצמו כמשקיע ולא כסוחר, וטוען שההבדל ביניהם הוא שמשקיע בחברה עם ערך או פוטנציאל לערך מוסף. בעוד שאצל סוחר, רוב עינינו מסתכם בכיוון  הכללי של השוק ( למעלה או למטה) .

מה שמאפיין במיוחד את מייקל זה התפיסות המגוונות שלו על השוק המניות והראייה של התמונה הכוללת. הוא קורא וחוקר רבות על המניות והסקטורים אותם הוא קונה. ומתנהג שונה משאר המשקיעים הנורמטיביים. לאחר שמייקל לוקח החלטה על פוזיציה, הוא נוטה ללכת איתה עד הסוף. כלומר מתעלם “מרעשי הרקע” של השוק . דוחות רעים, או מנייה בשיא או בשפל לא משפיעים על החלטתו. הרציונל שהביא לקנייתה הוא הגורם העיקרי והמכריע ולפיו הוא יפעל. אם הוא רואה שהמנייה נמצאת בהפסד דרסטי בתיק ההשקעות שלו הוא יבחן את הפוזיציה והמצב שוב , וייתכן ויעשה קצת שורט על המנייה לגידור ולעיתים רחוקות ישנה כיוון  לגמרי. אך אלו מקרים המתרחשים לעיתים נדירות .האג’נדה של מייקל היא תאמין במה שאתה קונה ותדבוק בדרך שבחרת כל עוד הרציונל  מאחורי הקניה עדיין רלוונטי ונכון. מייקל לא משתמש ומאמין בסטופ לוס, לא קונה ב”חולשה” או ב”חוזקה” של מניה. לא מתעניין או מסתמך על שבירות. מייקל אינו מסתמך על גרפים כלל. הוא טוען שהם אינם מעניינים אותו וכולם נראים לו אותו דבר. הוא משתמש בגרפים רק על מנת להשוות מחירי מניות, ולזהות טרנדים בשנים החולפות. זה נראה שלמייקל אין חוקים מוגדרים בנוגע למסחר, אין לו בעיה לקנות מנייה שזה עתה עלתה 40 אחוז או לשלול הזדמנות קנייה למנייה שירדה 40 אחוז. מאפיין מעניין מאוד שריתק אותי אצל מייקל היה היחס להפסד. מייקל לומד מההפסד, ההפסד מאוד מעניין אותו, הוא תמיד מכמת אותו ובונה תרחישים שונים שלו. הוא לא פוחד ממנו בשום צורה. הוא בוחן את ההפסד ולעיתים נראה שמצפה לו ומאתגר יותר אפילו מהרווח. (כמו במקרה תעשיית הטבק והסיגריות ואפילו אומר:” מאוד מעניין אותי כמה הפסדתי..” ).  מייקל טוען שאסור לפחד מההפסד שכן מי שרוצה להרוויח משהו בשוק ההון חייב לקחת סיכון. והפסד הוא חלק אינטגרלי מהמשחק ואין לפחד ממנו או להתעלם ממנו, יש להבין אותו לנתח אותו, ולצמצמו ככל הניתן. כאשר שואל את אחד מעובדיו מדוע קנה את המנייה ,למה הוא מצפה ממנה, למה המוכר מוכר אותה, מה היא תפיסתו של המוכר ואיך הוא רואה את השוק ומדוע בחר לעשות זאת. הוא תמיד מצפה לתשובה עם הגיון, ואם לא  יסגור לו באותו רגע את הפוזיציה. מייקל טוען שהוא גם שואל גם בטון נגטיבי ושלילי וזאת על מנת להגיע לתשובה הכנה והממוקדת של עובדיו. מייקל לא קונה ומוכר בחדשות, הוא אומר שברגע שזה הגיע לתקשורת זה עבר כבר לפחות 3 זוגות אוזניים ולכן המידע הזה לא רלוונטי.

לא פשוט לחזות מגמות בשוק ההון ,טוען. באמצעות ניתוח אובייקטיבי ומעמיק ניתן לקבל שיפוט מדויק על אילו חברות עם פוטנציאל הצלחה ואילו לא. כאשר נשאל על איך מחליט באיזה כיוון הולך השוק, ענה , שיש מספר רב של משתנים אבל העיקרי בהם הוא ניסיון והבנת השוק .מה שנותן לו 51 אחוז הצלחה ולא 50  אחוז. מייקל כאמור דוגל בשיטת ה-Stockpicking  מאשר רכישה של ענפים, סקטורים או שווקים. אך מתחשב בכלכלת המדינה והכיוון הכללי של השוק כגורם מחליט משני. כאחד שנתפס לרוב שהולך נגד העדר הוא טוען שבטבע לעיתים העדר הוא שמרחיק אותך מסכנה אך גם יכול להוביל אותך ישירות אליו.

יחסו של מייקל לטעויות והפסדים הוא מחושב ומקבל. גם בזמן שהפסיד סכומי עתק ללקוחותיו ולעצמו ,נשאל האם לא חשבת על פרישה או יציאה מהשוק לצמיתות. ולאחרון ענה:” לעולם לא”. הוא פשוט עוצר לרגע, לעיתים יוצא מהשוק ומסתכל מלמעלה היכן טעה, בוחן ומבין את הטעות. ומתחיל מחדש אם קיים צורך.

מייקל נותן ערך רב לטעות, כי רק ברגע שאתה טועה והבנת את זה הסיכוי שתחזור על הטעות שוב הוא קטן מאוד. גמישות ההשקעה של המשקיע היא חיונית וחובה שתאופיין כל משקיע. תמיד תהיה בעל אמונה ושיפוט אבל אתה גם חייב להפנים שסטטיסטית אתה חייב לטעות. “סוחר טוב שומר על האיזון בריא בין המעקב אחר אמנותך והגמישות לזהות כשעשית טעות”. האיזון בין בטחון וההשפלה מהפסד גם חייב להישמר.

בסיכום הראיון מייקל אומר ששוק ההון הוא שוק של מקצוענים ואתה מתמודד עם האנשים שהקדישו את כל חייהם למקצוע ההשקעות, לעולם אל תזלזל בהם ותזכור שהם עומדים בצדנו השני של המתרס ולרוב משחקים נגדך.

תמיד תשאל את עצמך למה המוכר רוצה למכור? מה הוא יודע שאני לא, תמיד תהיה אובייקטיבי לעצמך בהצלחה ובהפסד וחפש תמיד את האמת. תהיה שונה מהעדר אבל בזמנים הנכונים. תהיה גמיש בהשקעותיך (שורט\ לונג). תפתח מנטליות חזקה וגם שהשוק נגדך והלקוחות שלך לוחצים היה חזק ושמור על עמדתך וזו הסיבה ששמענו על השם מייקל סטינהארטד. אין נוסחה קבועה או התנהגות זהה בהשקעות השווקים דינמיים ומשתנים ללא הרף.

כשמנתחים את דמותו של מייקל ויוצקים את לכדי מודל ניתן לעקוב אחר 3 מאפיינים עיקרים שמהותיים בעולמו של המשקיע. ראשית מייקל אינו משקיע סולידי ולכן המשקיע צריך להתאפיין ברמת סיכון גבוהה בתיק ההשקעות שלו.

המאפיין הראשון הוא למידה אינטנסיבית ורכישת ידע נרחב בשוק ההון, מייקל תמיד קשוב לרחשי השוק והעולם לומד ומנתח חברות לעומק מה שמעניק לו יתרון תחרותי על מתחריו. הוא מקצוען בתחומו ודורש זאת מכל עובדיו. לכל קנייה של מנייה יש  מניע ורציונל מאחור. דע שאתה נמצא בשוק בו נמצאים מקצוענים שזה מקצועם, שים עצמך במקומם והבן את תפיסת המרחב שלהם זכור שלרוב הם משחקים נגדך.

מאפיין נוסף הוא אימון מנטלי וחיזוק מנטלי שוטף. אתה חייב להיות בעל אמונה עצמית בשוק ההון. תהיה גמיש בהחלטותיך, שים לב לסובב אותך, צפה לטעות ולמד מהטעויות על מנת לשפר את עצמך בעתיד. תדע לעמוד בלחצים וגם במצבים קשים נקה את ראשך, התייחס להשקעתך באופן אובייקטיבי. דע מתי להודות בטעותך ולשפר את דרכיך לפני שיהיה מאוחר מידי, אל תפתח כל סנטימנט לנייר הערך.

המאפיין השלישי הוא תפיסה אישית, והוא החשוב ביותר מבין כל השלושה, לכל משקיע חייבת להיות תפיסה מרחבית לגבי השוק, וללכת בעקבות האמונה שלך שנבעה מתוך למידה ובחינה מקצועית. ברגע שקיבלת את ההחלטה לך איתה ואל תקשיב לרחשי שוק שונים ושמועות. אל תיבהל מתנודתיות, קבל אותן והבן מניין הן נבעו. אל תקבע לך גבולות גזרה ומטרות ספציפיות. הבן שהפסד זה חלק מהמשחק ואתה בוודאות תחווה אותו בשלב מסוים. לכן קבל ולמד אותו ומנף אותו להשקעה הבאה שלך .

השקעה במניות: כלים לבחירת מניות להשקעה אלגוריתם I Know First :

כיועץ השקעות תמיד חיפשתי כלים לבחירת מניות להשקעה והתעניינתי בעולם הבינה מלאכותית והפינטק. במרוצת הזמן נתקלתי בכתבה בעיתון גלובס על חברת I Know First  ובאלגוריתם המעניין שלהם לבחירת מניות מומלצות להשקעה ולביצוע STOCK PICKING  לא כל אדם מהשורה המעוניין להשקיע יכול להיות מייקל סטינהארטד ולא תמיד יש צורך כזה. האלגוריתם של I Know First  עושה את עבודת הstockpicking  בשבילנו. הוא לומד את התנהגויות המשקיעים בשוק ומזהה תבניות חוזרות, מוצא קורלציות ובודק את איכותן. מסנן את המניות הפרדקטיביליות ומסמן לנו לאיזה כיוון הן צפויות לזוז ובאיזו עוצמה. האלגוריתם חשוף ומעבד כמות מידע מאסיבית מכלל השווקים בעולם ויכולת העיבוד והלמידה שלו לא אפשרית על ידי בן אנוש. האלגוריתם מעבד מידע מכלל המערכת הפיננסית, מאתר הזדמנויות השקעה ב-למעלה מ-50 שווקים עולמים כולל השוק בארה”ב ובישראל.  אני אגב, החלטתי לפרוש מתפקידי בסקטור הבנקאי המסורתי ולהצטרף לעתיד ולהקים את מערך ייעוץ ההשקעות בחברה.

לסיכום

אז אחרי שקצת הבנו מהו פחד ומה הסיבות היכולות שיכולות להוביל אותנו אליו, אנו מבינים שהפחד הוא יצר בסיסי שיכול להגיע ממספר תחומים ונסיבות ויכול לנבוע  מהצד האישי  הפנימי או החיצוני חברתי. פחד מעולם שהוא לא מוכר ומחסור  וודאות. פחד מפגיעה בתדמית ,פחד מאכזבה או הרגשת השפלה וכישלון. לכולם ניסיתי להציע פתרונות והכוונות שיצקו בנו ביטחון וננסה לנטרל את הפחדים ולהבין ממה הם נובעים .ניסיתי להבין את דמותו ואפיונו של סוחר מצליח בשם מייקל סטיינהארטד. שמאופיין בחוסר פחד מובהק ולהבין כיצד הוא ואופי דמותו עוזרים לו להתגבר על פחד, וללמוד את דרך פעולותיו. מייקל המצטייר כמשקיע ברמת סיכון גבוה ומנהל קרן גידור, נמצא לרוב במצבי לחץ, גם עצמי וגם חיצוני ( מלקוחותיו) לאחר שבחנתי את דרכיו וסקרתי ראיון שעשה, נגזרו שלושה מאפיינים הגורמים לו להצלחה בשוק המניות, ודרכים נוספות להתגברות על פחד. מייקל בעל שלושה תכונות בולטות, האחת התכונות היא יכולת למידה וניתוח ברמה גבוהה. הוא סקרן מטבעו, מתעניין רבות בסובב אותו, ובעולם בו הוא נמצא, תמיד שואף למקצועיות מקסימלית ורואה בידע כיתרון יחסי על מתחריו. תכונה נוספת אצלו היא היכולת המנטלית. לעמוד בלחצים מבחוץ ומגו, הבנת המצב והיכולת לעשות לזום אאוט. לנקות את הראש ממחשבות שליליות ומרעשי רקע והתנהגויות קודמות. להבין את  הדינמיות של השוק ולהפנים שאין נוסחה להצלחה. התכונה השלישית היא החזון, והתפיסה המרחבית. הוא אדם עקשן מאוד והולך אחר אמנותיו עד הסוף. מאמין בעצמו ובעל בטחון רב. הוא מבין את הקיים ומחפש את החדש .אני מאמין ששלושת התכונות הללו בשילוב יישום של כלים מתקדמים להשקעה במניות מאפיינות את המשקיע האידיאלי.

בן רובין – מנהל מערך ייעוץ השקעות ב I Know First

www.iknowfirst.co.il

Market wizards –schawager jack d.

Inside investor’s brain-peterson Richard l

“כוחו של הרגל ” – ארס דוהיג

ד”ר ליפא רויטמן—הרצאה מאונ ת”א כיצד ניתן לחזות את שוק ההון באמצעות בינה מלאכותיתhttps://iknowfirst.com/how-can-we-predict-the-financial-markets-by-using-algorithms